vasárnap, 22 október 2017

Az alacsony rosttartalmú és a feldolgozott élelmiszerek hirtelen vércukorszint-emelkedést eredményeznek

Az alacsony rosttartalmú és a feldolgozott élelmiszerek hirtelen vércukorszint-emelkedést eredményeznek, így akik sokat fogyasztanak belőlük, magasabb diabétesz-kockázattal számolhatnak – írja egy friss tanulmány.

 

„A vércukorszint emelkedésével és a hasnyálmirigy inzulintermelésének állandó ösztönzésével jelentősen megnő a cukorbetegség kialakulásának veszélye, főleg azoknál, akik napról napra, étkezésről étkezésre ilyesmit esznek” – mondta Dr. David Ludwig, a Bostoni Gyermekkórház obezitológusa, aki független szakértőként mondott véleményt az új tudományos eredményről.

Az értekezéshez 24 olyan tanulmányt elemeztek a kutatók, amelyek 1997 óta jelentek meg, és összesen 125 000 felnőtt étrendjét kísérték figyelemmel. Az adatok alapján megerősíthető a cukorbetegség kockázata és a magas glikémiás indexű táplálékok – úgymint a fehér kenyér és a burgonya – közötti összefüggés. Az American Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóiratban közzétett tanulmány a Kalifornia és az Oxford Egyetem kutatóinak közös munkája nyomán megállapítja, hogy a vizsgált személyek naponta átlagosan 139 gramm cukrot vittek be a szervezetükbe. Az egyesült államokbeli Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ (CDC) adatai alapján az ország lakóinak 8 százaléka küzd diabétesszel. Tízből kilenc esetben 2-es típusú változatról van szó, melynek nyomán a test képtelen a vércukorszintet szabályozó inzulin hormon termelésére, illetve hasznosítására.

Az elemzés nem tér ki arra, hogy a megfigyelt személyek közül hánynál alakult ki cukorbetegség, de minden extra 2000 kilojoule-onként (azaz 478 kilokalóriánként) bevitt 100 gramm cukor 45 százalékkal növeli a 2-es típusú diabétesz kialakulásának esélyét. „Nagyon könnyű túllépni ezt a 100 grammot, főleg, ha nem figyelünk oda az étrendünk összetevőire” – magyarázta Heidi Silver, a Vanderbilt Egyetemi Orvosi Központ dietetikusa.

Az alacsony glikémiás indexű ételek közé tartoznak a halak, a húsok, a magas rosttartalmú gyümölcsök és zöldségek, a magvak, a sajtok és egyéb tejtermékek, a barna rizs, illetve a többi finomítatlan gabonaféle. A glikémiás terhelést a grammokban mért szénhidráttartalom és az adott fogáshoz társítható glikémiás index szorzataként lehet kiszámolni – utóbbi számos internetes adatbázisban elérhető.

A kutatók szerint közegészségügyi kérdés, hogy a lakosság minél jobban megértse a magas glikémiás terhelést jelentő étrend veszélyeit, illetve tisztában legyen a csökkentés lehetőségeivel. Egy nagyon érett banán például sokkal több cukrot tartalmaz, mint a még zöld. Az édesburgonya pedig nyersen sokkal egészségesebb, mint sütve. Valóságos információs és tévhit-dzsungel uralkodik a témában – fogalmazott Kari Kooi klinikai táplálkozástudományi szakértő. „Például az előrecsomagolt energiaszeletek rosttartalma nem ugyanazt a tápanyagot nyújtja, mint a gyümölcsök és a zöldségek természetes rostjai. Ez megtévesztő lehet a fogyasztókra nézve, akik azt hihetik, hogy minden rostforrás egyformán alacsony glikémiás indexű...” – tette hozzá.

Facebook témánk a héten: Beszélgessünk! Neked melyik a kedvenc őszi virágod? Mit ültetsz ősszel a balkonládákba, cserepekbe? >>>>>>>>

Kertészanyu: Ilyen egyszerű salátát termeszteni!

Kertészanyu: Ilyen egyszerű salátát termeszteni!

Kertészanyu: Ilyen egyszerű salátát termeszteni!

  Salátát termeszteni a világon...

Tovább a cikkhez
Kertészanyu: Könyvajánló madár és kertbarátok számára

Kertészanyu: Könyvajánló madár és kertbarátok számára

Kertészanyu: Könyvajánló madár és kertbarátok számára

Szeretném a figyelmetekbe ajánlani...

Tovább a cikkhez
Húsgombócok finom fűszeres paradicsomszószban

Húsgombócok finom fűszeres paradicsomszószban

Húsgombócok finom fűszeres paradicsomszószban

Sajnos a jó időnek búcsút mondhatunk,...

Tovább a cikkhez
Kertészanyu: Tényleg létezik bébi répa! Itt a bizonyíték!

Kertészanyu: Tényleg létezik bébi répa! Itt a bizonyíték!

Kertészanyu: Tényleg létezik bébi répa! Itt a bizonyíték!

Nem rég olvastam egy cikket, amely...

Tovább a cikkhez

A tavasz ébredése! Videó!

Hóvirágok, rügyfakadás, napsütés. Mindez biztos jele annak, hogy itt a tavasz. A hosszú téli pihenő után felébred téli álmából a természet. Bővebben...:

Fűszer és zöldség ágyások kialakítása

Amikor egy kertet nem csak dísznövények ültetésére szeretnénk kialakítani, hanem haszonkertnek, fontos a megfelelő tervezés és kialakítás.

Bővebben...:

4 remek tipp a kerthez amelyeket Nagyszüleink még használtak!

Számtalan apró tipp és praktika létezik, amelyeket még Nagymamáink és Nagypapáink alkalmaztak a kertben, most ezekből gyűjtöttünk össze egy csokorra valót.

Bővebben...:

Szeptember végéig is virágzik az angyaltrombita!

Az angyaltrombita (brugmansia) egy gyönyörű mediterrán illatos közkedvelt dísznövény, amely feltűnő virágaival igazi szoliter növénnyé válik kertünkben!

Bővebben...:

Akár két méter magasra is megnőhet a Chilei óriáslapu

A Chilei óriáslapu (Gunnera tinctoria) első ránézésre a rebarbarára hasonlít, így nem csoda hogy gyakran óriás rebarbarának is hívják.

Bővebben...:

Ültessünk illatos gólyaorr növényt a kertünkbe!

A gólyaorr (Geranium) népes családja mára meghódította a hobbi kertészek szívét, hiszen mind színben mind formában igen gazdag évelő dísznövényről van szó. Bővebben...:

Az uborka talajigénye

Az uborka azok közé a zöldségek közé tartozik, amelyek a legmagasabb igényüket támasztják a talajjal szemben, vagyis az egyik legtápanyag igényesebb zöldség. Bővebben...:

Cukkini ültetése és gondozása kertünkben!

Most induló cikksorozatunkban a kertbe ültethető zöldségeket és gyümölcsöket mutatjuk, be, mint pl. az ültetést gondozást és hozzá néhány fantasztikus receptet is. A sorozat első része a cukkini. Tartson velünk. Bővebben...:

Ismerjük meg a zöldségnövények tápanyagigényét!

A növények egészséges fejlődéséhez a megfelelő tápanyagellátás szükséges, ám ehhez ismernünk kell a növények különböző talaj illetve tápanyagigényeit. Bővebben...:

6 egyszerű lépés, hogy édenkertté varázsold a balkont!

Ismerje meg ön is hat lépésben, hogyan tudja  az erkélyt, balkont virágzó oázissá varázsolni. Megmutatjuk, hogyan kell lépésről lépésre átalakítani az erkélyt, hogy az tényleg egy meghitt nyugodt kis oázis legyen, ahová kiülhetünk egy finom kávét elfogyasztani, dolgozni, könyvet olvasni, vagy barátokkal beszélgetni.

Levendula

10 tipp a levendula felhasználására

levendula felhasználása

Akinek van a kertjében illatos levendula virág, gyakran teszi fel a kérdést, mire is tudnám felhasználni az illóolajban gazdag virágokat? A levendula köztudottan külsőleg-belsőleg nyugtató hatású gyógynövény, de mi mindenre lehet használni az illatos virágot? Íme 10 tipp a levendula felhasználására!

Bővebben...:

Így készíts levendulás limonádét percek alatt

Hozzávalók: 4 csésze víz, 3/4 csésze cukor, 4 szál levendula, 1 1/2 csésze citromlé. Elkészítés : 3 csésze vizet a cukorral jól elkeverjük, majd felforraljuk.

Bővebben...:

Így vegyük fel a harcot a csigák ellen

Nincs is annál bosszantóbb, amikor reggel kimegyünk a kertbe, és azt látjuk hogy növényeinket megrágták a csigák. Legyen szó dáliáról, árnylevélről, vagy egy szép évelő növényről, a csigák semmit sem kímélnek.

Bővebben...:

3 egynyári dísznövény, amelyek árnyékban is szépen fejlődnek

Számtalan erkély, vagy balkon van, ahová sajnos mindössze 4-5 órát süt be a nap, így ide olyan növényeket érdemes ültetni, amelyek félárnyékban is szépen fejlődnek. Bemutatunk 3 könnyen gondozható egynyári dísznövényt, amelyek félárnyékban is szépen fejlődnek.

Bővebben...:

Ezért imádom a zamiopálmát

Zamiopálma

Az egyik kedvenc szobanövényem a zamiopálma, amely az egyik leglátványosabb szobanövények közé tartozik, érdemes belőle akár több cseréppel is tartani otthon. Megmutatom, hogyan ápold és gondozd ezt a különleges szobanövényt.

Bővebben...: