vasárnap, 17 december 2017

Az alacsony rosttartalmú és a feldolgozott élelmiszerek hirtelen vércukorszint-emelkedést eredményeznek

Az alacsony rosttartalmú és a feldolgozott élelmiszerek hirtelen vércukorszint-emelkedést eredményeznek, így akik sokat fogyasztanak belőlük, magasabb diabétesz-kockázattal számolhatnak – írja egy friss tanulmány.

 

„A vércukorszint emelkedésével és a hasnyálmirigy inzulintermelésének állandó ösztönzésével jelentősen megnő a cukorbetegség kialakulásának veszélye, főleg azoknál, akik napról napra, étkezésről étkezésre ilyesmit esznek” – mondta Dr. David Ludwig, a Bostoni Gyermekkórház obezitológusa, aki független szakértőként mondott véleményt az új tudományos eredményről.

Az értekezéshez 24 olyan tanulmányt elemeztek a kutatók, amelyek 1997 óta jelentek meg, és összesen 125 000 felnőtt étrendjét kísérték figyelemmel. Az adatok alapján megerősíthető a cukorbetegség kockázata és a magas glikémiás indexű táplálékok – úgymint a fehér kenyér és a burgonya – közötti összefüggés. Az American Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóiratban közzétett tanulmány a Kalifornia és az Oxford Egyetem kutatóinak közös munkája nyomán megállapítja, hogy a vizsgált személyek naponta átlagosan 139 gramm cukrot vittek be a szervezetükbe. Az egyesült államokbeli Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ (CDC) adatai alapján az ország lakóinak 8 százaléka küzd diabétesszel. Tízből kilenc esetben 2-es típusú változatról van szó, melynek nyomán a test képtelen a vércukorszintet szabályozó inzulin hormon termelésére, illetve hasznosítására.

Az elemzés nem tér ki arra, hogy a megfigyelt személyek közül hánynál alakult ki cukorbetegség, de minden extra 2000 kilojoule-onként (azaz 478 kilokalóriánként) bevitt 100 gramm cukor 45 százalékkal növeli a 2-es típusú diabétesz kialakulásának esélyét. „Nagyon könnyű túllépni ezt a 100 grammot, főleg, ha nem figyelünk oda az étrendünk összetevőire” – magyarázta Heidi Silver, a Vanderbilt Egyetemi Orvosi Központ dietetikusa.

Az alacsony glikémiás indexű ételek közé tartoznak a halak, a húsok, a magas rosttartalmú gyümölcsök és zöldségek, a magvak, a sajtok és egyéb tejtermékek, a barna rizs, illetve a többi finomítatlan gabonaféle. A glikémiás terhelést a grammokban mért szénhidráttartalom és az adott fogáshoz társítható glikémiás index szorzataként lehet kiszámolni – utóbbi számos internetes adatbázisban elérhető.

A kutatók szerint közegészségügyi kérdés, hogy a lakosság minél jobban megértse a magas glikémiás terhelést jelentő étrend veszélyeit, illetve tisztában legyen a csökkentés lehetőségeivel. Egy nagyon érett banán például sokkal több cukrot tartalmaz, mint a még zöld. Az édesburgonya pedig nyersen sokkal egészségesebb, mint sütve. Valóságos információs és tévhit-dzsungel uralkodik a témában – fogalmazott Kari Kooi klinikai táplálkozástudományi szakértő. „Például az előrecsomagolt energiaszeletek rosttartalma nem ugyanazt a tápanyagot nyújtja, mint a gyümölcsök és a zöldségek természetes rostjai. Ez megtévesztő lehet a fogyasztókra nézve, akik azt hihetik, hogy minden rostforrás egyformán alacsony glikémiás indexű...” – tette hozzá.

Kövess minket a Facebookon is, ahol több mint 110.000 hobbikertész követ minket naponta! >>>>>>

Kertészanyu: Ilyen egyszerű salátát termeszteni!

Kertészanyu: Ilyen egyszerű salátát termeszteni!

Kertészanyu: Ilyen egyszerű salátát termeszteni!

  Salátát termeszteni a világon...

Tovább a cikkhez
Kertészanyu: Könyvajánló madár és kertbarátok számára

Kertészanyu: Könyvajánló madár és kertbarátok számára

Kertészanyu: Könyvajánló madár és kertbarátok számára

Szeretném a figyelmetekbe ajánlani...

Tovább a cikkhez
Húsgombócok finom fűszeres paradicsomszószban

Húsgombócok finom fűszeres paradicsomszószban

Húsgombócok finom fűszeres paradicsomszószban

Sajnos a jó időnek búcsút mondhatunk,...

Tovább a cikkhez
Kertészanyu: Tényleg létezik bébi répa! Itt a bizonyíték!

Kertészanyu: Tényleg létezik bébi répa! Itt a bizonyíték!

Kertészanyu: Tényleg létezik bébi répa! Itt a bizonyíték!

Nem rég olvastam egy cikket, amely...

Tovább a cikkhez

Színpompás virágzó díszcserjék a kertben!

A virágos díszcserjék tavasztól késő őszig folyamatosan díszítik kertünket, és gondozásuk is csekély, ezért érdemes ezekből is ültetni kertünkbe.

Bővebben...:

Etessünk madarakat télen!

Nagyon jó kikapcsolódás és elfoglaltság lehet a gyerekeknek télen, ha együtt készítünk madáreleséget.

Bővebben...:

Így tegyük még színesebbé kertünket ingyen! Vetőmag és növény csere!

Szeretnénk kertünket idén még szebbé színesebbé és változatosabbá tenni, de nincs rá pénzünk, hogy drága vetőmagokat vásároljunk? Akkor cseréljünk!

Bővebben...:

Az ezüstös pampafű ültetése és metszése

A füvek királynője is lehetne ez a hatalmas akár 2 méter magasra is megnövő pampafű (cortaderia sellone). Bővebben...:

Fáklyaliliom (Kniphofia hybrida)

Ez furcsa kinézetű növény, eredetileg Dél-Afrikából származik, így nem meglepő hogy jól bírja a tűző napsütést és a szárasságot. Virágai nyáron kertünkben tényleg úgy néznek, ki mintha fáklyákkal lennének kirakva az ágyások, amelyek piros tűzben égnek.

Bővebben...:

Ligetszépe(Oenothera fruticosa)

A ligetszépe évelő dísznövény, eredetileg Észak-Amerikából származik, épp ezért jól bírja a tűző napos kertrészeket.

Bővebben...:

Tarka saláta fajták a zöldségkertben!

Ültetés után már 8 héttel szedhetjük az ízletes salátákat kertünkből,amelyek nem csak szépek de finomak is.

Bővebben...:

Endívia saláta növény ültetése és gondozása

Aki szereti a finom tavaszi és nyári salátákat és szeret kertészkedni, ültessen kertjébe endiviát (cichorium endivia) amely vitamindús és nagyon finom. Bővebben...:

Nagymama konyhája:A cukkini+recept!

Most induló cikksorozatunkban a kertbe ültethető zöldségeket és gyümölcsöket mutatjuk, be, mint pl. az ültetést gondozást és hozzá néhány fantasztikus receptet is. A sorozat első része a cukkini. Bővebben...:

Levendula

10 tipp a levendula felhasználására

levendula felhasználása

Akinek van a kertjében illatos levendula virág, gyakran teszi fel a kérdést, mire is tudnám felhasználni az illóolajban gazdag virágokat? A levendula köztudottan külsőleg-belsőleg nyugtató hatású gyógynövény, de mi mindenre lehet használni az illatos virágot? Íme 10 tipp a levendula felhasználására!

Bővebben...:

Így készíts levendulás limonádét percek alatt

Hozzávalók: 4 csésze víz, 3/4 csésze cukor, 4 szál levendula, 1 1/2 csésze citromlé. Elkészítés : 3 csésze vizet a cukorral jól elkeverjük, majd felforraljuk.

Bővebben...:

Így vegyük fel a harcot a csigák ellen

Nincs is annál bosszantóbb, amikor reggel kimegyünk a kertbe, és azt látjuk hogy növényeinket megrágták a csigák. Legyen szó dáliáról, árnylevélről, vagy egy szép évelő növényről, a csigák semmit sem kímélnek.

Bővebben...:

3 egynyári dísznövény, amelyek árnyékban is szépen fejlődnek

Számtalan erkély, vagy balkon van, ahová sajnos mindössze 4-5 órát süt be a nap, így ide olyan növényeket érdemes ültetni, amelyek félárnyékban is szépen fejlődnek. Bemutatunk 3 könnyen gondozható egynyári dísznövényt, amelyek félárnyékban is szépen fejlődnek.

Bővebben...:

Ezért imádom a zamiopálmát

Zamiopálma

Az egyik kedvenc szobanövényem a zamiopálma, amely az egyik leglátványosabb szobanövények közé tartozik, érdemes belőle akár több cseréppel is tartani otthon. Megmutatom, hogyan ápold és gondozd ezt a különleges szobanövényt.

Bővebben...: